Peuteuy jeung Mangpaatna

 

Peuteuy

Peuteuy umumna dicokot sabot ngora kénéh atawa geus kolot, sarta dawam dimasak kalayan sambal, kuah santan, oseng-oseng, nepi ka didahar atah minangka lalab. Loba jalma pohara mikaresep buah sayur ieu, tapi henteu saeutik ogé anu anti dahar peuteuy. Bau anu has dina peuteuy memang geus ngabalukarkeun loba pacéngkadan.

Peuteuy (Parkia speciosa) numutkeun Wikipédia, mangrupa tangkal tropik ti suku polong-polongan (Fabaceae), sarta loba sumebar di wewengkon Indonésia bagian kulon. Tangkal peuteuy jangkungna bisa ngahontal 20 méter, sarta henteu loba ngabogaan watang. Peuteuy nyaéta kaasup pepelakan ngudag usum / musiman, sarta mimitian loba sabot ngasupan bulan Désémber – Januari, namung kiwari mah teu bisa ditangtukeun bulanna.

Peuteuy dipikanyaho ngandung tilu jenis gula, nyaéta sukrosa, fruktosa sarta glukosa, sarta ogé ngandung serat kadaharan. Alatan ngandung gula, ngajadikeun peuteuy kadaharan anu alus pikeun nambahan tanaga. Ku kituna, teu ahéng lamun peuteuy loba dimangpaatkeun minangka kadaharan tambahan pikeun para olahragawan. Lain ngan éta anu ngajadikeun peuteuy ogé alus pikeun kaséhatan, sabab manéhna ogé bisa mantuan nungkulan ikeun ngahambat sawatara panyakit sarta kaayaan kaséhatan séjén.

Tétéla buah peuteuy anu salila ieu mindeng disapirakeun alatan bauna, ngabogaan khasiat penting dina mantuan nyageurkeun sagala rupa panyakit kawas ngaleungitkeun Depresi, PMS (premenstrual syndrome), nyageurkeun Anemia, Tekanan Darah Tinggi, Nyeri Lambung (Maag), Kagendutan, Sembelit, Stroke sarta séjénna.

Ieu sababaraha Panyakit anu bisa dicagerukeun ku Peuteuy :

1. Depresi
Pikeun maranéhanana anu ngalaman depresi bisa mecakan ngadahar peuteuy, sabab dina kandungan peuteuy aya Tryptophan, nyaéta zat sajenis protein anu dirobah ku awak jadi Serotonin. Tah zat ieu pisan anu nyieun hiji jalma anu ngalaman depresi bisa ngarasa leuwih tenang, ngabenerkeun mood sarta sacara umum nyieun hiji jalma leuwih bagja.

2. PMS (premenstrual syndrome)
Tah pikeun para wanoja anu mindeng ngalaman PMS (Premenstrual Syndrome) mangsa datang bulan / kareseban, henteu kudu salempang kalayan nginum pil atawa naon waé, cukup nuang peteuy, mangka masalah bisa ditutaskeun. Vitamin B6 anu aya dina peuteuy ngatur kadar gula darah, anu bisa mantuan mood.

3. Anemia
Pikeun anu ngarandapan Anemia (kakurangan sél darah merah), peuteuy ngabogaan kandungan zat beusi anu loba, mangka bisa mantuan ngastimulasikeun / nganormalkeun deui produksi ‘sél darah merah’ sarta mantuan lamun keur kabeunangan anemia.

4. Hipertensi
Pikeun maranéhanana anu ngabogaan Tekanan getih luhur (hipertensi) sarta penderita Stroke, kandungan Kalium anu luhur dina peuteuy sarta pendék garam bisa mantuan ngubaran tekanan darah. US Food and Drug Administration geus nalungtik, “peuteuy mangrupakeun buah bisa ngurangan risiko tekanan darah tinggi jeung stroke”.

 5 . Sembelit
Kandungan serat anu luhur dina peuteuy nyieun hiji jalma anu ngalaman gangguan pencernaan bisa balik normal, henteu kudu ka laksativ.

6. Saraf
Kandungan Vitamin V anu pohara badag dina peuteuy bisa mantuan nenangkeun sistem saraf.

7. Obesitas / Kagendutan
Dumasar panalungtikan ti Institute of Psychology Austria anu nyatakeun yén tekanan dina waktu gawé ngabalukarkeun jelema mindeng ngahontal kadaharan anu bisa nenangkeun kawas coklat sarta kiripik. Kalayan nempo ka 5.000 pasien di rumah sakit. Panalungtik manggihan yén lolobana jelema jadi gendut alatan tekanan gawé anu gedé.

Laporan nyimpulkeun yén, pikeun nyingkahan napsu ngadahar kadaharan alatan panik, urang perlu ngadalikeun kadar gula dina getih kalayan nuang kadaharan tinggi karbohidrat saban dua jam pikeun ngajaga kadarna tetep. Mangka nuang peuteuy nyaéta solusi anu pangalusna.

8. Maag / Tatu lambung
Anu ngarandapan tatu lambung bisa ngakonsumsi peuteuy pikeun mantuan ngarawat sistem pencernaanana. Hal ieu alatan textur peuteuy anu lembut sarta lemes. Peuteuy mangrupa hiji-hijina buah atah anu bisa didahar bari jeung teu ngabalukarkeun stress dina sawatara perkara anu parna. Sajaba ti éta, peuteuy bisa nganétralkan asam lambung sarta ngurangan iritasi kalayan ngalapisan permukaan dina lambung.

9. Stress
Stress mangrupa panyakit anu loba dipanggihan dina waktu ayeuna ieu, aktifitas sapopoé anu mundel jeung tungtutan waktu gawé anu heureut nyieun loba masarakat ngalaman panyakit strees. Kalium dina peuteuy nyaéta mineral penting, anu mantuan pikeun nganormalkeun detak jantung, ngirim oksigen ka otak sarta ngatur kasaimbangan cairan awak. Jadi dina waktu hiji jalma ngalaman stress, gancangna metabolisme urang baris ngaronjat, ku kituna baris ngurangan kadar kalium dina awak. Hal ieu bisa ditungkulan ku cara dahar peuteuy anu loba kalium.

10. Stroke
Dumasar hasil panalungtikan anu ditulis di “The New England Journal of Medicine”, dahar peuteuy minangka bagéan ti kadaharan sapopoé, baris nurunkeun resiko maot alatan stroke nepi ka 40%.

11. Awét Ngora
Peuteuy loba pisan proteinna anu boga mngpaat keur “meregenerasi kulit”, mangka bakal mantuan urang sangkan awét ngora. Numutkeun Ifo ti Kedokteran peuteuy diimpor, tur bakal dijieun bahan kosmétik di dituna.

12. Cacingeun / Cacingan
Ku alatan ngandung belerang jeung tanin, mangka buah ieu mangrupakeun kadaharan anu matih keur ngalawan masalah cacingan. Cacing di jero beuteung kawas cacing kremi jsb bakal paéh atawa gancang kaluar tina jero beuteung urang.

13. Ngaronjatkeun Nafsu Makan
Saupama uranga ngarandapan turun nafsu dahar, mangka peuteuy bisa ubarna. Loba jalma anu geus ngabuktikeunana, nafsu dahar maranéhanana ngaronjat nalika dahar maké peutey dina sababaraha menuna..

Tah ayeuna dipikanyaho kumaha méré mangpaatna buah peuteuy, buah anu mindeng dipoyok alatan bauna, ngadahar peuteuy tétéla ngan hal leutik dibandingkeun jeung mangpaat anu bisa urang rasakeun ti ngakonsumsi peuteuy.

Karbohidrat dina peuteuy tétéla ogé leuwih badag dibandingkeun jeung buah apel. Peuteuy ngabogaan protein opat kali loba, sarta karbohidrat dua kali leuwih loba sarta tilu kali lipet fosfor, lima kali lipet Vitamin A sarta zat beusi, sarta dua kali lipet jumlah vitamin sarta mineral séjénna. Kalium anu luhur dina peuteuy ngajadikeun peuteuy kadaharan pangalusna.

Geus waktuna peuteuy jadi kadaharan favorit urang Sunda ayeuna ieu ngarobah kecap-kecap anu geus kaceluk ngeunaan babasan éta jadi :
“A Peuteuy a day keeps the doctor away” (dahar peuteuy unggal poé baris ngajauhkeun anjeun ti dokter).

–ooOoo–


Obah Basa : Andi Rustandi Sunarya
Dicutat tina sababaraha pedaran

Posted on May 9, 2014, in Katuangan. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: